بررسی تجربی به‌کارگیری محر‌ک‌های پلاسمایی به عنوان گارنی‌فلپ مجازی

Document Type : Original Article

Authors

1 دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر

2 دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر

10.22034/jast.2021.297217.1085

Abstract

هدف اصلی این پژوهش، به کارگیری محرک‌های پلاسمایی تخلیه سد دی‌الکتریک عمود بر جریان به عنوان یک گارنی فلپ مجازی بوده است. این مهم با استفاده از آزمایش‌های تجربی تونل باد بر روی یک ایرفویل صفحه‌ی تخت انجام گرفته ‌است. کلیه آزمایش‌ها در دو سرعت جریان آزاد 10 و 20 متر بر ثانیه تدارک دیده شده است. به جهت مطالعه و استخراج پدیده‌های آیرودینامیکی تولیدی توسط محرک‌های پلاسمایی و واکاوی شباهت آن‌ها با پدیده‌های گارنی فلپ فیزیکی، از اندازه‌گیری پروفیل سرعت در دنباله مدل با استفاده از جریان‌سنج سیم‌داغ در دو موقعیت طولی مختلف نسبت به لبه فرار مدل بهره گرفته شده است. تمامی آزمایش‌ها در پنج زاویه حمله مختلف 0، 2، 4، 6 و 8 صورت گرفته و محرک‌های پلاسمایی در دو تنظیمات مختلف فعال شده‌اند تا استخراج مفاهیم در شرایط متفاوتی صورت گیرد. نتایج آزمایش‌های تونل باد نشان می‌دهد که استفاده از محرک‌های پلاسمایی، منجر به انتقال دنباله به سمت پایین می‌شود. هم‌چنین دو نوع ریزش گردابی در پشت مدل به وجود می‌آید که یکی از آن‌ها مشابه ریزش گردابی کارمن است و دیگری در زیر مدل قرار دارد، که مشاهده‌ی پروفیل‌های سرعت اثبات می‌کند، تغییرات شکل دنباله در اثر استفاده از محرک‌های پلاسمایی مشابهت بسیار زیادی با دنباله‌ی ایرفویل مجهز به گارنی فلپ فیزیکی دارد.

Keywords

Main Subjects


Article Title [فارسی]

بررسی تجربی به‌کارگیری محر‌ک‌های پلاسمایی به عنوان گارنی‌فلپ مجازی

Authors [فارسی]

  • بهاره مجرد 1
  • سعید اویسی 1
  • مصطفی کاظمی 2
  • محمود مانی 1
Abstract [فارسی]

هدف اصلی این پژوهش، به کارگیری محرک‌های پلاسمایی تخلیه سد دی‌الکتریک عمود بر جریان به عنوان یک گارنی فلپ مجازی بوده است. این مهم با استفاده از آزمایش‌های تجربی تونل باد بر روی یک ایرفویل صفحه‌ی تخت انجام گرفته ‌است. کلیه آزمایش‌ها در دو سرعت جریان آزاد 10 و 20 متر بر ثانیه تدارک دیده شده است. به جهت مطالعه و استخراج پدیده‌های آیرودینامیکی تولیدی توسط محرک‌های پلاسمایی و واکاوی شباهت آن‌ها با پدیده‌های گارنی فلپ فیزیکی، از اندازه‌گیری پروفیل سرعت در دنباله مدل با استفاده از جریان‌سنج سیم‌داغ در دو موقعیت طولی مختلف نسبت به لبه فرار مدل بهره گرفته شده است. تمامی آزمایش‌ها در پنج زاویه حمله مختلف 0، 2، 4، 6 و 8 صورت گرفته و محرک‌های پلاسمایی در دو تنظیمات مختلف فعال شده‌اند تا استخراج مفاهیم در شرایط متفاوتی صورت گیرد. نتایج آزمایش‌های تونل باد نشان می‌دهد که استفاده از محرک‌های پلاسمایی، منجر به انتقال دنباله به سمت پایین می‌شود. هم‌چنین دو نوع ریزش گردابی در پشت مدل به وجود می‌آید که یکی از آن‌ها مشابه ریزش گردابی کارمن است و دیگری در زیر مدل قرار دارد، که مشاهده‌ی پروفیل‌های سرعت اثبات می‌کند، تغییرات شکل دنباله در اثر استفاده از محرک‌های پلاسمایی مشابهت بسیار زیادی با دنباله‌ی ایرفویل مجهز به گارنی فلپ فیزیکی دارد.

Keywords [فارسی]

  • آیرودینامیک تجربی
  • گردابه نوک بال
  • بال فوق بحرانی
  • وینگلت
  • ضرایب آیرودینامیکی