Document Type : Original Article
Authors
1 Department of Aerospace University Complex Malek Ashtar University of Technology, Tehran, IRAN
2 Department of Aerospace University Complex, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, IRAN
Abstract
Keywords
Article Title [فارسی]
Authors [فارسی]
پژوهش حاضر به بررسی جریان حول دو کره پشت سرهم و بهینهسازی آیرودینامیکی آنها میپردازد. در نگاه سیستمی کره پاییندست به عنوان یک پرتابه و کره بالادست یک حسگر است. هدف انجام این تحقیق رسیدن به پیکربندی مناسب و با کمترین نیروی پسآ است. بدین منظور ابتدا اثر تغییر فاصله مرکز به مرکز دو کره و سپس با کاهش قطر حسگر، درصد کاهش نیروی پسآ در 15 نمونه مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج حاکی از آن است که با کاهش فاصله بین دو کره، پسآی هر دو کره کاهش مییابد. اما کاهش قطر حسگر با افزایش پسآی پرتابه و کاهش پسآی حسگر همراه است. بیشترین تأثیر کاهش پسآ مربوط به نمونههایی با فاصله ثابت و تغییر قطر حسگر است. بنابراین، در مرحله نهایی با استفاده از حلگر الحاقی نرمافزار فلوئنت، به بهینهسازی شکل نیمکره جلوی حسگر با هدف کاهش نیروی پسآی کل پیکربندی پرداخته میشود. البته به دلایل سیستمی، تنها امکان تغییر شکل نیمکره جلوی حسگر فراهم هست. با توجه به این که کره یک جسم بلاف است، در مسیر انجام این تحقیق تنظیمات کارآمدی برای الگوریتم بهینهسازی الحاقی نیاز است و در هر نمونه تغییر شکل حاصل از بهینهسازی متفاوت از نمونه دیگر خواهد بود. بیشترین کاهش پسآ مربوط به نمونه با فاصله 5/2 متر و قطر حسگر 75/0 متر است. همچنین نمونه دو کره با فاصله 1 متر و قطر حسگر 25/0 متر تنها نمونهای است که پس از بهینهسازی، همزمان پسآی هر دو کره کاهش یافته است.
Keywords [فارسی]